tiistai 10. joulukuuta 2013

Kun paikallaanolo kolottaa

On yleistä, että paikallaan oleminen kolottaa. Tässä tilanteessa hermosto ilmoittaa, että jotain pitäisi tehdä. Se ilmenee kipuna ja kolotuksena. Esimerkiksi kirjaa lukiessa tai tietokoneella istuessa se on merkki siitä, että asentoa tulisi vaihtaa. Asennon vaihtaminen ja liike helpottaa.

Paikallaan olon aiheuttama epämukavuuden tunne tai kipu johtuu siitä, että hermosto kärsii suhteellisesta hapenpuutteesta. Asennon vaihtaminen ja liikkuminen helpottaa paikallista verenkiertoa. Joskus epämukavuuden tunne kuitenkin säilyy. Tämä johtuu siitä, että liike ja hapensaanti ei ole edelleenkään riittävää.

Hermostomme tottuu tiettyihin rutiineihin. Jos tarkkailemme itseämme, käyttäytymistämme ja asentojamme, saatamme huomata, että toistamme usein samaa kaavaa päivästä toiseen. Saatamme ristiä jalkamme aina samoin päin, nojata aina saman kyynärpäämme päälle tai valita aina saman kyljen jolla makaamme. Nämä ovat vain yksittäisiä esimerkkejä.

Tarvitsemme vaihtelua. Tarvitsemme vaihtelua asentoihin, liikkeisiin ja toimintatapoihimme. Voimme kokeilla uutta istuma-asentoa. Voimme istuutua vaihteeksi lattialle. Voimme käydä kyykyssä. Voimme mennä selinmakuulle.

Staattisen venyttelyn sijaan kannattaa välillä kokeilla liikettä. Kannattaa pyöritellä hartioita, lantiota, polvia ja nilkkoja. Kannattaa sivutaivuttaa selkärankaa, kannattaa kiertää sitä. Kannattaa tehdä venytyksen sijaan rauhallisista lyhennys- ja pidennysliikettä. Kannattaa keskittyä hengitykseen eri asennoissa ja tuntea miten se vaikuttaa kolotuksiin. Pyri rentoutumaan. Älä jännitä.

Älä tee näitä asioita pakottamalla. Älä tuota lisää kipua. Pysy kivuttomuuden rajoissa. Tuntemuksia saa syntyä, mutta rauhallisesti odota miten liike ja hengitys niihin vaikuttaa. Anna niiden vähentyä ajan kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että hermosto käsittelee informaatiota ja tottuu siihen.

Kun tuntuu kipua, ruoki hermostoa liikkeellä vähän, mutta usein. Anna sille pientä naposteltavaa, älä buffet-ateriaa. Jos hermostoa on pitänyt liikkeennälässä tunteja, vuorokausia, kuukausia tai vuosia, ei voida olettaa, että täydet liikeradat palautuisivat heti. Sudennälkäisenä ahmittu jättiateria saa aikaan vain ähkyä ja kivistystä. Ei siis kannata välttämättä ensitöikseen pyrkiä tekemään täydellistä jooga-asanaa, vaikkei joogassa sinänsä vikaa olisikaan.

Tuloksia ei synny yhdellä kokeilukerralla. Liike on otettava tavaksi. Käynti osteopaatilla auttaa löytämään itselle sopivia liikeharjoituksia mikäli kiinnostus itseopiskeluun ei ole riittävää. Osteopaatilla saadaan lisättyä liikettä myös niihin kehon alueisiin, joihin liikkeen tuottaminen on yksin vaikeaa, varsinkin alkuun.

Ja muista: särkylääke ei ole liikkeen korvike! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti